Pokaż listę

Czy warto przenieść biuro z mieszkania do biurowca?

Czy warto przenieść biuro z mieszkania do biurowca?

Oficjalnie znana jest wielkość zarejestrowanej powierzchni biurowej w Polsce. W samej Warszawie jest to już  prawie 5 milionów m kw. Jednak jak wielka jest skala wynajmu biur w mieszkaniach i domach, dokładnie nie wiemy. Właściciele mieszkań często wynajmują je na cele biurowe, nie zgłaszając przy tym wynajmu komercyjnego. Nie zgłaszają, ponieważ nie wiedzą, że są do tego zobligowani lub czasami jest to działanie świadome, aby uniknąć płacenia wyższego podatku od wynajmu nieruchomości na cele komercyjne. Jest on  nawet 30-krotnie wyższy od stawki zwykłego podatku na cele mieszkaniowe.

 

Biurowiec czy mieszkanie?

Małe i początkujące firmy na starcie swojej działalności często na potrzeby biurowe wybierają mieszkania. Jednak w miarę rozwoju biznesu, potrzeby się zmieniają i stają przed pytaniem, co wybrać na swoją siedzibę – mieszkanie czy biurowiec? Rozważmy za i przeciw obu rozwiązań.

Zalety wynajmowania biura w mieszkaniu to m.in. niski czynsz najmu, umowa najmu na czas nieokreślony (można ją szybko rozwiązać), niska kaucja (przeważnie w wysokości jednomiesięcznego czynszu netto bez opłat) oraz proste  umowy najmu bez wielu skomplikowanych zapisów.. W przypadku lokali mieszkaniowych zaletą jest też możliwość wynajmu małych powierzchni – np. mieszkań dwu pokojowych, czyli posiadających nawet niespełna 50 m kw.

Przeważa jednak lista wad, która doskwiera tym bardziej, im większa jest firma i wzrastają jej (oraz klientów) wymagania. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim brak możliwości przygotowania lokalu pod własne potrzeby (np. zmiany układu pomieszczeń – najemca musi znaleźć taki lokal, w który się „wpasuje”), brak  zwolnienia z płacenia czynszu (tzw. wakacji czynszowych), brak ochrony i nadzoru nad budynkiem, czy też niższy standard samego budynku (często zły stan klatek schodowych, elewacji ). Zdarza się , że właściciel nie jest zainteresowany lub nie ma czasu nawet na podstawowe odświeżenie mieszkania – woli tę czynność „przerzucić” na najemcę i koszt remontu odliczyć od czynszu na początku wynajmu. Zamiast więc zajmować się rozwojem swojej firmy i bieżącymi sprawami, najemcy pojawia się dodatkowy problem z organizacją remontu.

Najczęściej dochodzą też takie niedogodności, jak brak gwarantowanych miejsc parkingowych (często najemca jest zmuszony szukać ich na własną rękę w sąsiadujących budynkach), klimatyzacji, recepcji, a nawet windy, najczęściej w przypadku starych kamienic. Problemem może być też brak standaryzacji umów i podejście właściciela do najemcy – każdy ma bowiem swoją umowę najmu, inne oczekiwania oraz ofertę.

Biurowiec lepszy na biuro

Wynajem powierzchni biurowej w biurowcu niesie za sobą wiele korzyści i zalet. Do tych formalnych należy zabezpieczenie czasu trwania umowy – najemca może spokojnie pracować i rozwijać swoją firmę bez obawy, że następnego dnia otrzyma wypowiedzenie od właściciela. Co więcej, przy dłuższej umowie najmu można wynegocjować długi okres bezpłatny – tzw. rent free. Przy umowach na czas oznaczony 60 miesięcy można otrzymać nawet rok najmu za darmo!

Siedziba w biurowcu to także m.in. możliwość dowolnej organizacji powierzchni biurowej – wystarczy przekazać swoje wytyczne architektowi  opłaconemu przez właściciela biurowca, a ten przygotowuje tzw. space plan, który następnie  akceptuje najemca. Jeśli nie zaakceptuje, pracuje się do momentu,  w którym kształt biura będzie całkowicie odpowiadał potrzebom  najemcy. Właściciel budynku sam wykańcza biuro i to on wykłada na ten cel pieniądze, tzw. fit-out contribution. I to nie mało – na wykończenie każdego metra nowego biura najemca otrzymuje   pomiędzy 300zł a 1000zł w zależności od długości czasu najmu. zł. Najemca otrzymuje również gwarancję wysokiego, jednolitego standardu budynku i bezpieczeństwa (ochrona przez całą dobę). Biurowiec jest systematycznie sprzątany, serwisowany i modernizowany, a ewentualne remonty odbywają się poza godzinami pracy – zazwyczaj wieczorem lub w weekendy.

Dodatkowym, często zapominanym atutem jest szeroki dostęp do najszybszych łączy internetowych (światłowody, łącza symetryczne z gwarantowaną prędkością, wybór wielu dostawców w jednym budynku) oraz oszczędność na kosztach zużycia prądu, ponieważ biurowce jako więksi odbiorcy często mają wynegocjowane niskie stawki za prąd dla swoich najemców (zdarza się, że prawie o połowę niższe od standardowo obowiązujących na rynku).

Oczywiście jak w każdym przypadku, wszystko ma swoje plusy, ale i minusy. Do wad biurowców należy wysoka kaucja gwarancyjna, która z reguły równa jest wysokości trzymiesięcznego czynszu najmu (powiększonego o opłaty eksploatacyjne, opłatę za miejsca parkingowe i podatek Vat).. [1] Wyzwaniem mogą być długoterminowe umowy najmu bez możliwości wypowiedzenia. Z reguły są one podpisywane na czas oznaczony min. 3 lub 5 lat, więc najemca powinien charakteryzować się finansową stabilnością.

 

Dla kogo będzie więc optymalne wynajęcie biura w mieszkaniu? Na pewno dla małych lub początkujących firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i nie   podpisać dłuższe umówy na czas określony bez wypowiedzenie. Z kolei przejście z mieszkania lub domu do biurowca będzie korzystne dla firm, które czują się na tyle stabilnie, aby podpisać umowę długoterminową, czerpiąc jednocześnie z takiego układu wiele profitów. Będzie to również szansa na poprawę wizerunku wśród swoich klientów i jakości pracy dla pracowników.

Coraz częściej firmy pytają w ankietach swoich pracowników, gdzie chcieliby pracować. Spróbuj i Ty – możesz być zaskoczony odpowiedzią. Warto się również zastanowić jak klienci będą postrzegać Ciebie i Twoją firmę odwiedzając Cię w mieszkaniu, a jak w biurowcu.


 [1]Panie Oskarze, nie rozumiem zapisu. Czy ma Pan na myśli sam czynsz najmu +VAT czy czynsz najmu i opłaty eksploatacyjne +VAT czy same opłaty ekspoloatacyjne +VAT – bo z obecnej zbitki nie wiadomo o co właściwie chodzi; poza tym nie powtarzałbym trzykrotnie „trzymiesięcznego” – wystarczy raz to napisać

 

Oskar Płukis CEO
Pokaż listę
Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku!
Przed skorzystaniem z serwisu, który dla Ciebie przygotowaliśmy, czujemy się w obowiązku aby poinformować cię o kilku kwestiach technicznych.
W celu zapewnienia najlepszego doświadczenia z korzystania z serwisu możemy dostosowywać treści oraz wyświetlać reklamy na podstawie twoich poprzednich aktywności.
Ma to na celu ułatwienie Tobie szybszego dotarcia do poszukiwanych informacji oraz interesujących Ciebie ofert. Tego typu profilowanie nie ma wpływu na ofertę, jaką widzisz/otrzymujesz na stronie, służy jedynie prezentowaniu w pierwszej kolejności treści, które mogą być dla Ciebie bardziej interesujące.
W związku z tym prosimy o wyrażenie zgody na stosowanie narzędzi do profilowania celem dostarczania optymalnych treści dla Twoich poszukiwań.
Na co wyrażasz zgodę?
Klikając „ZGADZAM SIĘ” wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych, w tym w celu profilowania (automatycznego, anonimowego dopasowania treści strony i reklam na podstawie Twoich poprzednich aktywności) przez Resident 1 - Nieruchomości Komercyjne, Postępu 14, 02-676, Warszawa NIP 5212827014. Zgoda dotyczy Twoich danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług w Internecie. Możesz nie wyrazić zgody niemniej wiąże się to z brakiem możliwości korzystania z naszych usług. Możesz również uniemożliwić łącznie twojego urządzenia ze zgromadzonymi danymi poprzez usunięcie plików cookie z Twojej przeglądarki. Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych oraz Twoich uprawnień z tym związanych znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Informacje o administratorze Twoich danych osobowych
Administratorem Twoich danych osobowych jest Resident 1 - Nieruchomości Komercyjne, Postępu 14, 02-676, Warszawa NIP 5212827014.

Jakie dane będą przetwarzane
Będziemy przetwarzać następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje zgodnie z informacją dotyczącą działań realizowanych przez naszych partnerów technologicznych – lista partnerów technologicznych znajduje się na stronie polityki prywatności.

Cele przetwarzania danych osobowych
Twoje dane zgromadzone w trakcie korzystania ze strony internetowej będą używane w celu marketingowym w tym w celu profilowania w szczególności:
  • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w Internecie,
  • w celach badań analitycznych w celach marketingowych,
  • w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach,
  • w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług,
  • w celach marketingowych naszych partnerów, polegających na dopasowaniu treści i reklam w Internecie,
  • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, w celach badań analitycznych w celach marketingowych,

Jeśli wyrazisz na to zgodę będziemy przetwarzać Twoje dane, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach. Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

Twoje prawa
Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć usuwając pliki cookie zapisane w Twojej przeglądarce.
Zgodnie z prawem przysługuje Ci prawo do:
  • dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania.

Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz na stronie Polityki Prywatności.
Nie teraz
Zgadzam się